2016. január 8., péntek

Reklám és a könyvek viszonya





Egy könyves ismerősömmel való beszélgetés megihletett.
Minden könyv jól eladja magát vagy inkább a reklámja, ami segít?
Miért van az, hogy egy agyon reklámozott, de nem igazán jó könyv keresettebb, mint egy jó történet, ami sajnos nem igazán a megfelelő reklámfelületet találta meg?
Szerintetek egy könyv fogyásának mi a titka? 
A reklám vagy maga az író neve, esetleg a fülszöveg-borító együttese?
Manapság mindent ki lehet adatni, legyen szó botrányos, bugyuta, erkölcsmentes, fájdalmasan unalmas, magánügyes, rossz fogalmazás módú, helyesírási hibás történetet is, csak meg kell fizetni. 
Másik részről sok jó történet elsikkad, mert nincs rá keret, nem találja meg az olvasóit, nem elég bátor a szerző, nem talál kiadót vagy nem a megfelelőt találja meg.

Vizsgáljuk meg a kiadók részéről ezt a dolgot. 

Az ő érdekük, hogy eladják, hasznot vagy legalább az árát visszanyerjék a könyvnek. Érthető, hogy bármilyen eszközt bevetnek, hogy sikeres is legyen a történet. Néhol túllőnek a célon, nem kicsit. Óriásplakátok, videók, ezernyi recenzió kiküldése bárkinek, minden felületen megjelenítése a könyvnek...Az arcunkba tolják unalomig a reklámozott anyagot.
De hát ez a dolguk. Így segítik önmaguk és az írót is. Szerintem ez teljesen normális(még ha némelykor sok is). 
Ti mit tartotok túl sok vagy éppen taszító reklámnak?
Ha túl sok, akkor a visszájára fordul az adott reklám és már csak azért sem olvassátok el?
Máskor meg alig van értesülésünk egy újabb könyv megjelenéséről, csak a könyvesboltban szembesülünk vele. Sok kiadóra és a könyvekre ráférne némi "menedzselés", reklám.
És talán sok könyv ott "bukik" el, hogy nem kap elég reklámot. Ezért nem veszik annyira és innentől kezdve a következő rész vagy részek meg sem jelennek. Sajnos nem egy kedvencem került a süllyesztőbe ez miatt. 
Vagy kiadástalan(van ilyen szó egyáltalán?) marad sok jó történet, amikért vérzik a szívem.
Valami alapján nem kerülnek be a válogatókba, egy normális kiadóba, csak az asztalfiókba...

Az én magánvéleményem az, hogy a túl sok és a túl kevés sem szerencsés.
Ha mindenhol szembe jön velem a könyv, majdnem hogy kikényszerítik, hogy olvassam, az elrettent. Sokáig ezért sem olvastam el az Éhezők viadalát például. Túl volt sztárolva.
A túl sztárolt könyvek amúgy is rendszerint csalódást okoznak, mert túl sokat vársz tőlük. 
Míg a szerényen, kevés, ám annál figyelemfelkeltőbb reklámmal, vagy a megfelelő blogger olvasására felkapom a fejem.
Ha pedig egyáltalán nincs reklámozva akkor mi van? Ennyire rossz, hogy el kell dugni? Vagy ennyire elbizakodottak, hogy a könyvnek nem kell figyelemfelkeltés?


Az a bizonyos író ismerősöm, John Cure véleménye a témáról:
"Minden jó könyvnek van olvasótábora csak nem könnyű megtalálni őket."

Hogy reklámozzuk jól a könyvünk?
Ez inkább az íróknak szólna...
Kell a reklám? 
Szerintem minden könyvnek kell. 
Még az agyonsztárolt írók is rászorulnak valamilyen formában.
De hogy keltsék fel az olvasók figyelmét? Botránykeltés? Plakátok? Álrecenziók? Igazi recenziók?Facebook és más oldalak. Moly.hu? Jól irányított bloggos felület? Játékok?
Bizonyos hírességek segítségének igénybevétele? Média?
Vagy mindezek egyszerre?
Ki tudja, mi a megfelelő...

Van olyan könyvélményetek, ami alig van reklámozva, de érdemes lenne? Csapjunk neki hírverést!
Vagy olyan, aminek nagyobb volt a füstje, mint a lángja?Nem érte meg a reklámok árát sem?
Ha van jó tippetek az első könyves, kezdő íróknak, hogyan adják el jól a termékük.
Osszátok meg velünk!

Egyébként eszembe jutott egy olyan fórum, ahol nem láttam még reklámot. A tv-ben ti láttatok már? Újságban, rádióban hallottam már, no de Tv reklám még nem jött velem szemben.



2 megjegyzés:

  1. Szerintem még a klasszikus "milyen a borítója?" címszó is bejátszik. Én jártam már így, egyszer vettem meg egy könyvet, aminek nagyon szép volt a borítója. Azt speciel nem bántam meg, de én általában úgy veszek könyvet, hogy már olvastam előtte, nagyon ritkán úgy, hogy még nem.
    Óh és a moly. Egyik barátnőmtől úgy kaptam karácsonyra egy könyvet, hogy ott nézegette meg hozzá az értékeléseket és a százalékát, szóval szerintem ez is simán belejátszhat. :)

    VálaszTörlés

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék