2012. január 13., péntek

Jodi Picoult:A nővérem húga


Jodi Picoult:A nővérem húga

Már olvastam az írónőtől,így nem volt kérdéses hogy ezt a könyvét is elolvasom.Híres a nehéz,lelkileg kibillentő témaválasztásáról.
Most sem nyúlt egy könnyű témához,mikor e könyvet megírta.
Nehéz beszélnem róla,mert közel áll a szívemhez a téma,hiszem most 3 hónapos a kislányom.

Egy kis családról van szó,akiket az a szörnyű csapás ért,hogy gyermekük/testvérük rákos lett.
Felborul a jól megszokott életük.Mindenkit máshogy érint a változás.És ez nem ilyen egyszerű,további bonyodalmak tarkítják a család életét.
A könyv nagyon jól meg van írva.Mindenki szemszögéből kapunk egy kicsit.Mindenki életébe,gondolataiba bepillanthatunk egy morzsányit.
Ami meglepő,nem kifejezetten a rákos kislány Kate a főszereplőnk,hanem húga Anna,akit szülei Kate számára hívtak életre.Pontosabban mondva hogy az ő sejtjeit,vérét adhassák Kate-nek a gyógyulása érdekében.Kate kapja a legkevesebb részt a könyvből,az ő érzelmeiről nagyon keveset olvashatunk.
Egy hatalmas morális kérdést is felvet a könyv,amit később bővebben kivesézek,de mivel Spoileres így kicsit lejjebb tettem azt a részt.

Ami engem kicsit zavart,hogy az időben ugrálunk és a szereplők között is.Nem okozott gondot,nem zökkentett ki,de valamiért zavart.
Talán nem tudtam ez miatt annyira bele élnem magam a történetbe.
Nem a család tagjaként éltem át ,hanem külső szemlélőként.Nálam ez szokatlan,mert ha én olvasok jelen vagyok a könyvbe,úgy pereg előttem,mintha én is részese lennék vagy egy filmet néznék.

A karakterek jók,emberiek,érzelmesek,úgy viselkednek,ahogy elvárnánk tőlük ebben a szőrnyű szituációban.
Szinte majdnem mindegyiküket megkedveltem,ám kedvencem végül Anna lett a maga bájával,naivitásával,egyszerűségével és apró hibáival.
Igaz utólag nem azért történt,ami történt mint én gondoltam.Nem számítottam az apró csavarra és a végén a hatalmasra sem.Máshogy zártam volna le,így meglepődtem,de a jó értelemben.
Aki legkevésbé volt szimpatikus,sőt elítélem az az édesanya Sara.

Megkockáztatom a legjobb könyve az írónőnek.
Két nap alatt kiolvastam azért,mert hajtott a vágy hogy megtudjam mi lesz a vége.

A borítója az maga egyszerűségében szép.

A történetről:
Amerika keleti partvidékén egy tipikus kertvárosi házban él egy tipikusnak korántsem mondható háromgyermekes család. A legidősebb testvér, Jesse már a "sötét oldalon" jár; a középső lány, Kate súlyos leukémiás, akinek életben maradásáért a két szülő ádáz küzdelmet vív; a húg, Anna pedig - a tudomány jóvoltából eleve azért született, hogy genetikailag megfelelő donor legyen a nővére számára.
Amikor a beteg Kate körül forgó családi élet ellen lázadó tizenhárom éves Anna bepereli szüleit, hogy önrendelkezési jogot nyerjen a saját teste fölött, minden megbolydul. A lelki örvények egyre mélyebbre húzzák a jogászból lett főfoglalkozású anyát, a tűzoltó-mentős-amatőr csillagász apát, a kényszerűen koraérett gyerekeket, sőt még az Annát képviselő fiatal ügyvédet és annak elvesztettnek hitt kedvesét is. A krízishelyzetet a népszerű írónő felváltva láttatja a hét szereplő szemével, bravúrosan váltogatva az idősíkokat is. Miközben egy lebilincselő, gyors léptű regény fejezetein nevethet-zokoghat az olvasó, olyan hitelesen elevenedik meg előtte a kertvárosi otthon, a kórház, a tárgyalóterem és a tűzoltólaktanya világa, mintha dokumentumfilmet nézne. A végkifejlet pedig majdnem akkora meglepetéseket tartogat, mint egy krimi...

Spoiler

Sara-t az anyukát számtalanszor megráztam volna a könyv olvasása közben.
Ébresztő,nehéz a dolgod,nem egyszerű az életed,szereted és meg akarod menteni a lányod,ám van másik két gyermeked is!Velük mi lesz?
Ugye a történet arról szól,hogy Anna beperli a szüleit,hogy saját maga dönthessen a testéről,hogy keljen a bele egyezése abba,hogy testvérének vért és mindenféléket adományozzon.
Eléggé faramuci helyzet.Hogy jöhet egyáltalán létre ilyen ?Anna eleve úgy születik mesterségesen,hogy Kate donorja legyen.
Már itt nem engedélyeztem volna a dolgot eleve.
Megértem hogy mindent megtesznek gyermekük védelmében,ahogy én is tenném,de hogy valakit csak ezért létrehozni,megszülni és alá rendelni ennek a helyzetnek szörnyű dolog.Ráadásul míg kicsi nincs senki aki megakadályozná a szülőket ebben,mikor pedig Anna nagyobb lesz,akkor is bírósághoz kell fordulnia(más kérdés,hogy végül kiderül,hogy másért kezdeményezte a pert).
Hogyan tehetik ezt úgy,hogy senki sem akadályozza meg őket?Annát nem védi senki és semmi?
Az ő élete semmit sem számít?Bármilyen fájdalmas vagy veszélyes beavatkozást el kell tűrnie úgy,hogy a saját életét nem élheti?
A szülő hogy teheti,hogy az egyik gyermeknek kedvez ezáltal,fontosabbnak tartja mint a másikat,illetve a harmadik gyermeket meg ki is zárják az életükből ebben a történetben.
Megrázó dolog,lelkileg nagyon taccsra tett ez a könyv.Frusztrált és idegesített.Pedig ez csak egy könyv.De úgy segítettem volna Annának,mellé álltam volna.
Jasse is ezért kallódott el.Feleslegesnek érezte magát,mert ő nem tudott segíteni.
Az apuka meg egy nagy papucs,hiszen mindenben csak bólogatott a feleségének,még ha nem is értett vele egyet.

Spoiler vége

A könyvet köszönöm az Athenaeum kiadónak!

Athenaeum kiadó:
http://kiadok.lira.hu/kiado/athenaeum/
saját,recenziós
372 oldal
10/9

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék