2013. június 29., szombat

Tony Mendez · Matt Baglio: Az Argo-akció







Már olvastam róla valahol, mármint a megtörtént részről, majd egy dokumentum filmet is láttam. Így az emlékek felelevenítése miatt választottam ezt a könyvet következő olvasmányommá és közben megnéztem a könyvből készült filmet is. Így most kettő az egyben kritikát kaptok tőlem.

A cikk a megtörtént eseményekről:
A filmről: 


Nem szeretem Ben Afflecket. A filmjeit rendszerint kerülöm, de most nagyot alakított. Talán az egyetlen értékelhető szereplő a filmben. Nem volt rossz a történet, jól összeállított kis anyag, csak néhol unalmas volt, vagy túl sokat ferdítettek az eredetihez és a könyvhöz képest. A többi szereplő igazi szereplését hiányoltam, pedig nekik kellett volna a fő szerepet vinniük.
Durvább részek kimaradtak a filmből, aminek én örültem, nem a hatalmas látványra mentek, hanem igyekeztek visszaadni majdnem eredetiségében az egész hajcihőt.




 Műfajilag a dokumentum könyvek közé sorolnám, bár krimiként van feltüntetve.
A könyvről nagyon vegyesek az érzéseim.
A szereplőkről alig kapunk információt, amit én nagyon hiányoltam, hisz ennek tükrében nincs miért ismernünk és féltenünk az életük. Így izgulni sem tudunk a végkimenetele előtt. Talán ez az egyik legnagyobb hibája. Én elvesztem a rengeteg említett névben. Sokszor kevertem a szereplőket. Hiányoztak az érzéseik, a rettegésük vagy éppen unalmuk, a gondolataik. Még a főszereplő gondolataiba sem láttunk bele.
Nálam egy történetet majdnem 70 %-ban a jól megálmodott és megírt szereplők viszik el. Itt sajnos nemhogy közel nem kerültek hozzám, de sehová sem.
A másik pedig a túl részletesség. Annyira aprólékosan leírtak néha semmitmondó részleteket, hogy fárasztott.
Sokszor elkanyarodnak a történtek a fő száltól és elfeledjük hol is tartottunk. Bár vicces kis sztorikat kapunk ilyenkor rendszerint, ami feldobta a könyvet.
Nagyon informatív. Rengeteg belsős dolgot megtudhatunk egy túszmentési akcióról, az álcázásról, a CIA belső életéről. Amit én élveztem rendesen. Igazi ügynökké avanzsáltam én is az olvasása közben és pörgött az agyam, hogy mik lehetnek a buktatók, én hogy menekíteném ki őket a csávából.
Ez el is gondolkodtatott, hogy ez mennyiben kitalált, átkozmetikázott és mennyiben igaz?
Mert nem hiszem, hogy ilyen fontos dolgokat csak úgy elénk tárnának és ezzel lelepleznék önmagukat és a munkafolyamatukat.
Mindenesetre nagyon érdekes, ahogy szép lassan kockákról kockákra összeáll egy ésszerűtlen dolog egy igazi fantasztikus mentéssé, még ha hajmeresztő is. Ha nem tudtam volna a végkimenetelt, azt gondoltam volna, hogy bizony hatalmas bukás lesz.
A politikai háttér elénk tárása nagyon tényszerű és minden információ megtalálható a könyvbe belőle. Talán néhol túl sok is volt, mintha ismételte volna önmagát.
A nyelvezettel minden rendben volt. Ott nem fedeztem fel semmi hibát, így én az alapsztorit okolom. Talán nem elég érdekes az alapsztori egy jó könyvhöz.

fülszöveg: 
„Az Argo-akció” igaz történetet dolgoz fel: hat amerikai diplomata filmbe illő szökésének történetét. A menekülési akció kezdete Irán, ideje 1979 novembere. Több mint 30 évvel ezelőtt a világ közvéleményét is megrázó túszejtő akció történik Teheránban: több tucat amerikait rabolnak el iráni militánsok az amerikai nagykövetségről. Hatuknak azonban sikerül elrejtőznie, de csak ideig-óráig. Amerikában a tapasztalt CIA-ügynököt, Tony Mendezt jelölik ki a feladatra, hogy szervezze meg a hat bujkáló szöktetését Iránból. Mendez zseniális, ám kockázatos tervet eszel ki: ál-hollywoodi stábot szervez maga köré (CIA-emberekből és valódi álomgyári munkásokból vegyesen), majd Teheránba megy, hogy ott önmagát az Argo című hollywoodi sci-fi producerének, bujkáló honfitársait stábnak beállítva megkíséreljék az országból való kijutást… Egy eddig jó okkal elhallgatott eset a CIA nagy könyvéből, melyből Ben Affleck rendezett valódi hollywoodi mozit.

Ha a filmet és a könyvet össze kellene hasonlítanom, nagy meglepetésemre a film kerülne ki győztesként. Ilyenre nem is nagyon emlékszem még.

A könyvet köszönöm a Partvonal kiadónak!


1. a történet: 5/3
2. a létrehozott világ: 5/4
3.  helyszín: 5/4
4. szereplők, karakterek megformázása, hitelességük: 5/3
5. kedvenc szereplő: -
6. akit a legjobban utáltam: -
7. érzelmek, érzések,romantika: 5/3.5
8.  erotika: -
9. dráma, drámaiság: 5/3
10. a könyv hangulata: 5 /3
11. legjobb jelenet: -
12. legrosszabb jelenet : -
13. a történet párbeszédei, tájleírás, metaforák, nyelvezete : 5/4
14. misztikum: -
15.  humor:5/4
16.  kedvenc idézet : -
17. kiknek ajánlom, melyik korosztály és nem könyve: főként férfiaknak, krimit kedvelőknek, vagy akik szeretik a politikai okfejtéseket
18.  fülszöveg: 5/4
19. a borító: 5/5

20. összességében: 5/3

Partvonal kiadó:http://partvonal.hu/
saját, recenziós
304 oldal
FordítottaKrusovszky Dénes

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék