Szennycímlap blogon egy érdekes, új kezdeményezést találtam.
http://szennycimlap.blogspot.hu/2013/05/pattanj-fel-az-omnibuszra.html
Szóval omnibusz. És az mi? Vagy, hogy jön a bloghoz?
Részlet a blogról:
"A Molyon már felmerült, hogy jó lenne közelebb
hozni egymáshoz a könyves bloggereket - nemcsak a barátságokra, közös
kávézásokra, találkozásokra gondolok (amelyeket irigykedve figyelhetnek az
újoncok), hanem az írásra is. Sokszor felmerült már bennem egy-egy téma, és
nagyon érdekelne, hogy mások hogyan gondolkoznak erről.
Úgyhogy ezennel meghirdetem a Könyvesblogger Omnibuszt! Vagyis egy olyan "körjáratot", ahol a bloggerek egy-egy témát járnak körbe, mindenki a maga módján. Az omnibusz vezetője (szeretném ugyanis átadni a stafétát másoknak is) találja ki a témát és ő gyűjti be a linkeket is, és egy szép posztban mindezt az olvasók elé tárja."
Úgyhogy ezennel meghirdetem a Könyvesblogger Omnibuszt! Vagyis egy olyan "körjáratot", ahol a bloggerek egy-egy témát járnak körbe, mindenki a maga módján. Az omnibusz vezetője (szeretném ugyanis átadni a stafétát másoknak is) találja ki a témát és ő gyűjti be a linkeket is, és egy szép posztban mindezt az olvasók elé tárja."
Az első ilyen kérdés közel áll hozzám, mert foglalkoztat a kötelező
olvasmányos dolog.
Íme, így szól:
Hogyan reformálnád meg a kötelező olvasmányok
rendszerét?
Stréber voltam, így mindig elolvastam a kötelezőeket, nagyrészt tetszettek is.
Így lett kedvenc olvasmányom Gárdonyi Egri csillagok
című könyve.
De valahogy a fiatalság körében inkább elrettentő ez a
szó, hogy kötelező olvasmány.
Kevesen is olvasnak és az egyre ritkábban olvasó
gyerekek is a szépirodalmi műfajt kerülik.
Ez rendjén is van, de a látókörüket tágítandó, kell
ilyen műfaj is az olvasmánylistájukba.
Sajnos a kötelező olvasmányok nagyrészt elavultak már.
nem értik a fiatalok miről szólnak. Nem ismerős nekik az az élethelyzet,
sokszor a nyelvezetével is bajuk van, nem tudják, miről szól, mert nem értik.
Ilyenkor van az, hogy a sarokba vágják és egy
rövidített változatot nyálaznak át vagy valakiről lemásolják az olvasónaplót.
Ekkor már el sem érte a lényegét a kötelező olvasmány.
Meg kellene szerettetni az olvasást, érdekes dolgokat
ismerhetnek meg általa, új írókat fedezhetnek fel.
A másik, amivel bajom van, az az, hogy nem megfelelő
életkorban vannak az egyes olvasmányok szerintem és nemnek nem megfelelően.
Nagy rész főleg fiús könyvek vannak terítéken a kötelezőeknél, ami egy lányt
nem érdekel túlságosan (jó, én kivétel voltam).
Aztán sokszor meg sem beszélik az adott könyvet.
Olvasd el és írj róla. Ennyi.
Akkor minek egyáltalán elolvasni?
Meg kellene beszélniük, hogy mit nem értenek, mit
gondolnak a könyvről, mit váltott ki belőlük a történet, kit szerettek és kit
nem. Ekkor kiderülne az is, hogy ki olvasta.
Nem tudom, hogy a legtöbb iskolában hogy van, de én
nem tapasztaltam, hogy erre időt szakítottak volna. Így hogy szeresse meg a
gyerek az olvasást? Sehogy.
Olyan, mint egy dolgozat, és kötelező.
Amit én megreformálnák, az az, hogy ne terheljük le a gyereket.
Lenne egy szabadon választott olvasható könyv és egy
másik, amit nemnek és kornak megfelelően egy listából választana ki az osztály,
amit ősszel meg is beszélnének. A szabadon választottat utána be kellene
mutatni röviden az osztálynak és így ajánlani nekik, hátha kedvet kapnának az
elolvasásához.
Nem azt mondom, hogy a régi könyvek rosszak, sőt.
De egy kis frissítés nem lenne rossz. Manapság annyi
jó író van. akár kortárs vagy régebbi.
Alan Alexander Milne: Micimack
Anne Frank:
Anne Frank naplója
Antoine de Saint-Exupéry: A kis herceg
Aleszandre Szergejevics Puskin: Anyagi
Anton Pavlovics Csehov: Sirály
Charles Dickens: Twist Olivér, Copperfield Dávid
Charlotte
Brontë: Jane Eyre
Csokonai
Vitéz Mihály: Dorottya, vagyis a dámák diadala a fársángon
Csehov: A vadkacsa és a sirály
David
Herbert Lawrence: Lady Chatterley szeretője
Dosztojevszkij: Bűn és bűnhődés
Erich Kästner: Két Lotti, Lassie hazatér, Emil és a detektívek
E. T. A.
Hoffmann: Az arany virágcserép
Fehér Klára:
Bezzeg az én időmben
Fekete István: Tüskevár, Vuk
Felix
Salten: Bambi
Franz Kafka: Az átváltozás
Frances
Hodgson Burnett: A padlásszoba kis hercegnője
Gabriel
García Márquez: Száz év magány
Gárdonyi Géza: Egri csillagok, a láthatatlan ember, Ida regénye, Isten rabja, Te
Berkenye
Goethe: Faust
George
Orwell: 1984
Gustave
Flaubert: Bovaryné
Harriet
Beecher Stowe: Tamás bátya kunyhója
Homérosz:Iliász,Odüsszeia
HenrikIbsen:Vadkacsa
Jókai Mór: Aranyember, Kőszívű ember fiai,
Sárga rózsa
John Steinbeck:
Egerek és emberek
Joy Adamson:
Elza és kölykei
Jules Verne:
Kétévi vakáció
Kaffka
Margit: Színek és évek
Karinthy Frigyes: Tanár úr kérem
Katona József: Bánk Bán
Kosztolányi Dezső: Édes Anna
Márai
Sándor: A gyertyák csonkig égnek
Mark Twain:
Huckleberry Finn kalandjai
Michael
Ende: A Végtelen Történet
Molnár
Ferenc: Pál utcai fiúk
Mikszáth Kálmán:Szent Péter esernyője, Tót atyafiak, a jó palócok, A
beszélő köntös, A Noszty fiú esete Tóth
Marival, Beszterce ostroma
Móra Ferenc:
Kincskereső kis ködmön, Ének a búzamezőkről, Rab ember fiai
Móricz
Zsigmond: Légy jó mindhalálig, Árvácska, Rokonok
Madách Imre: Az ember tragédiája
Mihail Bulgakov: A Mester és Margarita
Mihail Solohov: Emberi sors
Moliére: Tartuffe, Fösvény
Nathaniel
Hawthorne: A skarlát betű
Ottlik Géza:
Iskola a határon
Örkény
István: Tóték / Macskajáték
Petőfi
Sándor: Az apostol
Rudyard
Kipling: A dzsungel könyve
Szophoklész: Antigoné
Stendhal: Vörös és fekete
Szabó Magda:
Abigél, Az ajtó, Katalin utca, Régimódi történet
Tamás Áron: Ábel a rengetegben
T.Mann: Mario és a varázsló
Toni
Morrison: Nagyonkék
Tatay
Sándor: Kinizsi Pál
Umberto Eco:
A rózsa neve
William
Shakespeare: Romeo és Júlia Hamlet, Szentivánéji
álom
Voltaire:
Candide
Vörösmarty: Csongor és Tünde
Zrínyi Miklós: Szigeti veszedelem
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése