2015. március 22., vasárnap

Molyok, bloggerek és az olvasás 1.

Egy kis kérdezz-felelek tőlem, avagy ha úgy tetszik rövid interjúk néhány blog íróval és könyves mollyal.
Három részletben fog jönni. Az elsőt olvashatjátok is!

Első vendégem egy molyos NFLGirl:

Mi az első olvasmány, ami megmaradt az emlékezetedben?A legelső,amire teljesen emlékszem,a Micimackó. Máig az egyik kedvenc könyvem,sokszor olvastam már.
Hogy fogalmaznád meg az olvasás szépségét, előnyét? Neked milyen pluszt ad?Talán abban rejlik a szépsége és az előnye,hogy tágítja az ember látókörét,megdolgoztatja a fantáziáját és bővíti a szókincsét. Kikapcsol a mindennapi mókuskerékből,segít ellazulni egy fárasztó nap után.
Mennyit olvasol átlagosan egy nap, hónapban, évben? Mikor jut időd rá?Ez attól is függ,hogy mit olvasok éppen. Naponta nagyjából 200-300 oldalt,havonta 3-4 könyvet,évente pedig körülbelül 100 könyvet. Leginkább éjszaka és utazás közben olvasok.
Hol olvasol legszívesebben?És mely napszakban?Bárhol képes vagyok olvasni,nincs kedvenc helyem. Éjszaka szeretek,mert olyankor csak ketten vagyunk: a könyv és én :-)
Az otthoni könyvespolcod hány kötetet számlál?A saját polcom jelenleg 460 könyvet tartalmaz,ha a nagy családi polcot nézzük,akkor nagyjából 1000 kötetről beszélhetünk.
Mennyi könyvet vásárolsz átlagosan egy évben?Ritkán vásárolok,inkább ajándékba kapok,happolok vagy cserélek. Ha csak a vételt számolom,akkor 2-3 darabnál nem veszek többet.
– Ki a kedvenc íród, könyved?(több is lehet)Vavyan Fable,Agatha Christie,Stephen King és Leslie L. Lawrence. Nekik minden könyvüket szeretem,nem tudnék kedvencet mondani.
Melyik könyv a legmeghatározóbb az életedben?Hű,de nehéz kérdés ez! De talán Bram Stokertől a Drakula. Ennek hatására szerettem bele a vámpírokba és a többi misztikus lénybe.
Mely stílus áll legközelebb és mely a legmesszebb?A legközelebb a horror,egészen kicsi korom óta rajongok érte. A legtávolabb jelenleg az erotikus regények,bár olvastam egyet,ami viszonylag jó volt.
Olvasol e-bookot is szívesen?Mivel szemüveges vagyok és könyvek terén konzervatív,inkább a hagyományost részesítem előnyben.
Könyvtárlátogató vagy?Csak voltam. Már évek nem jártam könyvtárban és nem is tervezem.
Hogy találtál a molyra, mint közösség? Mióta vagy moly? Miért szeretsz a tagja lenni?Valószínűleg egy könyvet kerestem és így találtam ide,de már nem emlékszem pontosan. 2012. december 14.-én regisztráltam,tehát idén lesz 3 éve. Fantasztikus embereket ismertem meg itt,nagyon hálás vagyok a barátságukért. Nem írok neveket,de bízom benne,hogy magukra ismernek :-) Emellett rengeteg információ van itt,sok olyan könyvvel találkoztam,amiről azelőtt nem is hallottam. Elolvastam,amiket mások ajánlottak,nélkülük biztosan nem vettem volna a kezembe.
Olvasol blogokat?Kik a kedvenceid? Mi fog meg egy blogban? Mi az, amiért te visszajársz rendszeresen egy adott blogra?
Igen,szoktam blogokat olvasni, hármat rendszeresen is. Természetesen molyos blogok :-) @Anitiger ( http://hagyjatokolvasok.blogspot.hu/ ), @y_y_noemihttp://livrefanatique.blogspot.hu/ és 
@lexa24 (http://thinkingaboutyou.gportal.hu/ ) 
blogjai üdítőek,érdekesek és mindig van valami újdonság. Olyan blogokat szeretek,mint amilyen ezé a három fantasztikus lányé,emiatt ezekre rendszeresen visszanézek.

Ariadne a blogos első interjúalanyom:




– Mi az első olvasmány, ami megmaradt az emlékezetedben? 
Molnár Ferenc: Pál utcai fiúk című regénye. Azóta is a kedvenc könyveim közé tartozik.

– Hogy fogalmaznád meg az olvasás szépségét, előnyét? Neked milyen pluszt ad? 
Azon kívül, hogy segít kikapcsolódni és hozzájárul az ember szókincsének növekedéséhez, elvezet egy olyan világba, ahol az lehetsz, ami akarsz. Minden csak fantázia kérdése. Amikor olvasok, teljes mértékben kikapcsolok, megszűnik számomra a külvilág, mint ha egy láthatatlan burok venne körül. Nincs stressz, sokszor idő sem, csak a könyv, ami épp fogva tart. Aki olvas, hihetetlen utazást tehet olyan berkekben, ahová talán soha nem jut el személyesen. A könyvek lehetőségek, hogy utazhass, kalandozhass, megismerhess új dolgokat anélkül, hogy kimozdulnál, vagy rengeteg pénzbe kerülne.

– Mennyit olvasol átlagosan egy nap, hónapban, évben? Mikor jut időd rá?
Ez változó. Az elmúlt éveket összevetve, átlagosan évente körülbelül száz könyvet szoktam elolvasni, van mikor többet és van, amikor kevesebbet.
Mikor olvasok? Ha nem kap el épp az alkotói láz otthon, hosszabb útra megyek valahová, orvosi rendelőben, munkahelyen ebédszünetben, amikor van legalább tíz nyugodt percem, szóval amikor csak lehet. :)

– Hol olvasol legszívesebben?És mely napszakban? 
Legjobb nyáron, egy kényelmes karosszékben, árnyékban, hűs szellőben, innivalóval a közelben, de bárhol és bármilyen évszakban. A lényeg, hogy bekuckózhassak, legyen elegendő fény az olvasáshoz, ha nyomtatott könyvről van szó. E-booknál bárhol és bármikor. :)

– Az otthoni könyvespolcod hány kötetet számlál? 
Polchiányban szenvedek, de jelenleg körülbelül négyszáz darabos a könyvállományom. Amik nem jutottak fel a polcra, azok dobozolva vannak.

– Mennyi könyvet vásárolsz átlagosan egy évben?
 Attól függ, mennyire csábulok el, illetve pénzfüggő is. Többnyire cserélni szoktam, de éves szinten kb. 25-30db könyv biztos hozzám kerül. Na meg persze azok a könyvek, amiket ajándékba szánok. :)

– Ki a kedvenc íród, könyved?(több is lehet)
Kedvenc íróim: Vavyan Fable, Lőrincz L. László, Nora Roberts, Karen Rose, Julie Garwood, és nagyon szeretem Csitáry-Hock Tamás írásait is.
Kedvenc könyveim: Vavyan Fable sorozatai, valamint a Sárkánykönny. Nora Robertstől jelenleg az Ardmore-i Gallagherek sorozat a favoritom, és nagyon tetszett a legújabb regénye, A gyűjtő.
Lőrincz L. Laci bácsitól régi nagy kedvencem a Gonosz és a fekete hercegnő, valamint a Kicsik nyomában. Ezeken kívül nagyon nagy kedvencem Charles Dickens: Karácsonyi ének, Fekete István: Tüskevár, Jennifer Crusie: Fogadj rám, Linda Howard: Mr. Tökéletes, Jostein Gaarder: Tükör által homályosan, William Shakespeare: Sok hűhó, semmiért és Molnár Ferenc: Pál utcai fiúk.


– Melyik könyv a legmeghatározóbb az életedben? 
Talán Jostein Gaarder: Tükör által homályosan című könyvét sorolnám ide. Bár terjedelmét tekintve nem túl vaskos olvasmány, igen elgondolkodtató. Jó pár napig az eszemben volt, és rengeteget gondolkodtam rajta.  

– Mely stílus áll legközelebb és mely a legmesszebb? 
Legközelebb talán a krimik, romantikus krimik állnak. Legtávolabb a Sci-fi.

– Olvasol e-bookot is szívesen? 
Persze. Nyitott vagyok az újdonságokra, ilyen az e-book is. Bár a kedvencem még mindig a nyomtatott könyv, mert hiszem, hogy a könyveken keresztül tovább élnek a fák.

– Könyvtárlátogató vagy? 
Manapság már nem annyira. Régen rengeteget jártam könyvtárba, mostanában inkább cserélek, kölcsönkérek, megveszem antikváriumban vagy boltban, esetleg ebook-ban szerzem be.

– Hogy találtál a molyra, mint közösség? Mióta vagy moly? Miért szeretsz a tagja lenni? 
Tudod, hogy van ez. A google a barátom. :) Rengeteg könyvre kerestem már rá az interneten, és sokszor a molyra irányított. Egy idő után kíváncsi lettem, hogy milyen az oldal, így 2012 áprilisában beregisztráltam. Miért szeretek a tagja lenni? Sok kedves ismerőst ott ismertem meg, rengeteg könyvnek ott nézek utána (egy helyen megvan, nem kell keresgetni), ráadásul legtöbbet ott szoktam cserélni is.

– Olvasol blogokat? Kik a kedvenceid? Mi fog meg egy blogban? Mi az, amiért te visszajársz rendszeresen egy adott blogra?
Természetesen olvasok blogokat, főleg könyves, varrós és gasztro bloggerek oldalait követem, de vannak azért kivételek is. Mi fog meg? A stílus, ahogy írják, kezelik. Vannak olyanok, akik inkább a külsőségekre adnak, viszont tartalmilag nem ütik meg a mércémet (ez nem jelenti azt, hogy rossz, pusztán hogy nem nekem való), és vannak olyanok, akiknek az írása magával ragad. Mikor azt érzem olvasás közben, hogy el kell olvasnom azt a könyvet, vagy meg kell varrnom, meg kell sütnöm azt, amiről olvasok.
Miért járok vissza egy adott blogra? Természetesen a tartalma miatt. Vannak olyan bloggerek, akik hasonló könyveket olvasnak, közel hasonló ízlésvilággal rendelkeznek, tehát valószínűleg több olyan könyvről találok náluk véleményt, ami hozzám is közel kerülhet. Illetve vannak olyanok, akiknek az olvasmánylistájuk annyira hozzám nem áll közel, viszont általuk olyan irányba is lépést tettem, ami felé talán egymagam sose léptem volna.
Kedvenceim? Roselyn blogja, cariad5 blogja, Angelika blogja, Szilvamag olvas, Miamona könyveldéje, Hisztis Manó blogja, Kristina blogja, Zakkant olvas, FFG BooK és még sorolhatnám. Szerencsére vannak egy páran, akik részemről kivívták a kedvenc titulust.
S nem titok, hogy a te blogodnak is rendszeres követője, olvasója vagyok.


– Mikor kezdtél el blogot írni és milyen késztetés alapján? 
2008-ban indítottam az első blogomat, a mostani elődjét. Sajnos a tárhely nem volt a legjobb választás, költözni kellett, így találtam rá 2011-ben a mostani, s remélhetőleg végleges helyemre. Mivel írói ambíciókkal rendelkezem, arra gondoltam, ez a legmegfelelőbb módja, hogy bemutatkozzam. Végül mégsem a meséim, verseim vagy novelláim kerültek fel, hanem egy-egy olvasmányomról apróbb vélemények. Magamnak kezdtem el vezetni, de ez már kinőtte magát. Elkezdték követni az oldalamat, visszajelzéseket kaptam, ami pozitívan hatott. Most már nagyobb terjedelmű véleményeket írok, és úgy érzem, kezdem megtalálni a saját stílusomat.

– Minden olvasott könyvről írsz postot? 
Nem. Vannak könyvek, amik semmilyen hatással nem voltak rám olvasás közben, így két-három bemutató sornál többet aligha tudnék írni, ennek pedig túl sok értelmét nem látom. Igyekszem olyanokról írni, amik megfognak valamilyen szinten, illetve valami miatt iszonyatosan kiakasztanak.

– Mennyi ideig tart egy post megírása átlagosan? 
Átlagban fél óra és három óra között. Nagyobb terjedelmű könyveknél viszont 1-2 nap is lehet, hiszen olyankor olvasás közben is jegyzetelek, amiből később összeáll a bejegyzés.

– Ha negatív értékelést kell írnod, az könnyebben megy vagy nehezebben? Jobban átírod, húzod-halasztod vagy ugyan olyan, mint amúgy? 
Általában leírom vázlatban az első benyomást, aztán azt csiszolgatom. Természetesen igyekszem nem túl keményen fogalmazni, ez viszont nem mindig sikerül. Nem, egyáltalán nem szoktam jobban átírni, vagy halasztani, mint a pozitív értékelést. Mindenképpen ugyanazt a véleményt kapják, amit későbbi s kapnának.

– Vállalsz recenziós könyvet is? Szoktál kapni? Nehezebben írsz róla, mint egy sima saját polcosról?
Természetesen vállalok, megtiszteltetés egy ilyen felkérés. Mostanában nem kaptam, de régebben két könyvről írtam az Európa kiadónak, és az Ulpius-ház kiadó könyveiről is írtam már recenziót.

Nehezebben? Nem feltétlenül. Az emberben van egy természetes drukk, amikor egy kiadó felkéri, de ez nem nehezíti meg a dolgom. Inkább arról van szó, hogy átfogóbban írok, és törekszem spoiler mentesen írni, ami nem feltétlenül sikerül. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék