2016. május 9., hétfő

Klausz Melinda: A közösségi média nagykönyve






Hogyan építsd fel magad és céged az online térben?

A blogomhoz kértem és kaptam recenzióba, az Athenaeum kiadótól e kötetet. Olvasásakor azt tapasztaltam, hogy nem csak a bloghoz, férjem vállalkozásához tudom kamatoztatni, hanem rengeteg új kifejezést és dolgot is megtanultam a könyvből.

Most a szokásostól eltérően jegyzeteltem, mert kellett.
Gondolkodtam, hogyan is tudnám bemutatni a könyvet jól.
Mert nem egy regény, hogy szokványos recenziót írjak róla. Persze itt is vannak benyomásaim, észrevételeim. 
De nincs szereplő, hacsak nem az író és jómagam, akire a szituációt rávezethetem.
Nincs történés, világfelépítés, csak a modern kor vívmányai, amiket valaki vagy használ, vagy nem.
Y generációsként nem jellemző rám. Nem lóg telefon a kezemben állandó jelleggel. 
Ülök a számítógép előtt rendszeresen, de azért fél életemet nem itt töltöm. A számítógépes tudásom nem új keletű, de nem is nagyfokú. Az alap dolgokkal jól elboldogulok, ha egyszer (vagy párszor) megmutatják nekem, de úgy igazán sosem mélyedtem el benne. Valahogy nem volt rá igényem/kedvem/időm/érdeklődésem.
De aki bloggol, előbb-utóbb szembe találja magát problémákkal, megoldandó feladatokkal, a reklámozással, trollokkal és hasonló nyalánkságokkal.
Kereskedelmi végzettségem (is) van, így a marketing, eladás nem új keletű dolog. De amikor nem egy terméket kell eladnom, hanem önmagam, azaz a blogom, akkor befuccsol a tudományom.
Itt jött képbe a könyv és az érdeklődésem iránta.

Mindenki csemegézze ki, mit ad neki a könyv. 
Útmutatást az online térbeli élethez, féltőn óvást a visszaélések miatt, reklám célokra felhasználást, tudást...
Ajánlanám mindenkinek, aki egyszer is beteszi a lábát, akarom mondani a keze lenyomatát az internet világába. 
Túl kitárulkozóak vagyunk. Cseppet sem gondolunk előre ilyenkor. Nem gondoljuk át, hogy ami egyszer kikerül, annak nyoma marad. Nem gondoljuk végig, hogyan hat továbbiakban a jövőnkre, vállalkozásunkra, blogunkra egy egyszerű bejegyzés, kép, reklám, nyereményjáték, visszajelzés.
Ijesztő, hogy mennyi mindent tud rólunk az facebook és a google.
És meglepően kevés az inaktív ember, aki nincs jelen valamelyik platformon.

Te tudod, mi az iwiw, facebook, myspace, pinterest, 
tumblr, twitter, instagram, swarm, foursquare, myvip, vimeo, 
youtube, linkedln, flickr, google+, hashtag(speciális címke), mention(@ való megszólítás)...? 
Ha nem ismered valamelyiket, akkor ez a te könyved. 
Egy jó összefoglaló róluk röviden. De nem csupán ennyi.
Van blogod és érdeklődsz nem csak a készítése, hanem a népszerűsítése iránt is? Szintén találsz benne olvasnivaló részt magadnak.

A könyv írója szemtelenül fiatal, de végtelenül sokrétű a tudása. Pedig az online tér túl nagy. Én elveszek benne.
Nekem majdnem kínai a sok kifejezés, szakszó, szöveg és maga az egész net használata. Kicsi vagyok hozzá, úgy érzem vagy öreg. De a könyv világosan, érthetően bevezet a rejtelmekbe, szépen felépítve az alapoktól.

Elég tömény. Ne egyszerre akarjunk túl lenni az oldalakon.
Én szokásomhoz hűen elkövettem azt a hibát, hogy egyben akartam lenyelni az olvasmányt. Rengeteg az információ, tény, adat, érdekesség. Így elsiklunk akár a fontos dolgok fölött is.
Hagyjunk időt leülepedni, feldolgozni az adatokat és csak utána olvassunk tovább.

Sok az érdekesség benne, tényekkel, példákkal tarkítva. Az külön tetszett, hogy személyes példákkal is alátámaszt dolgokat. Életszerűbb és kevésbé száraz-adatszerű.
Jól, fejezetekre van bontva, kiemel, tagol.
Figyelemfelkeltően könnyű visszakeresni a minket érintő, foglalkoztató dolgokat.
Interaktív, mert jegyzetelhetsz a könyvben, kialakíthatod a személyes interaktív hálódat, céljaidat.

Amik számomra érdekesebb részek voltak, jobban felkeltették a figyelmem, apró érdekességek a könyvből:
- Én vajon véleményvezér vagyok a blogommal? Akik szintén vezettek blogot, mit gondoltok, a ti blogotok bele tartozik ebbe a fontos csoportba?

- Megkülönböztetünk a közösségi médiában különféle személyiség típusokat, mint az "alkotók, beszélgetők, kritikusok, gyűjtők, bekapcsolódók, nézők, inaktívak"(61.o).
Vajon én melyik csoportba tartozok jobban?

- Különféle generációk és a médiához való hozzáállásuk szintén egy érdekes adalékanyag, ilyenek a " veterán-generáció, a Baby boom-generáció, az X-generáció, az Y-generáció, Z-generáció".

- Amit nem postolsz, nincs is szindróma egyre elterjedtebb.

- Cookiek haszna, célja. De mi a szösz az a cookie? Végre választ kaptam ezekre a kérdéseimre is.

- A blogokhoz a negatív kritikát nem lehet kihagyni, mindenkinek jut és nem mindegy, hogy kezeljük a trollokat.

- Érdekes és vicces típusok a facebook világában (64. o).
Hallottatok már a "grammatikai náciról"? Ezen piszok jót vidultam.
De van itt zöldfülű, a túlosztó, a márkahű, a paranoid, a kurátor, a játékos, a véleményvezér, a csendes szemlélődő, a lájkvadász, az életbölcselő, a hater, a troll, a továbbosztó, a vitázó...

- "1999-ben a blog az angol webes napló, azaz a "web log" rövidítéseként került a köztudatba."

- "Justin Hall, amerikai szabadúszó újságíró volt az első blogger 1994-ben, ha minden igaz (73. o)."

- A magyar iwiw 2002-ben indult térhódító útjára.

- Az Facebook, azaz a fb 2004-ben kezdett és azóta is töretlen a népszerűsége.

- Van, aki vásárolt like-al érvényesül, nyereményjátékokon indul, mutatja népszerűségét. Ez inkább önbecsapás számomra és nem látom értelmét.

A fent említett és kimásolt idézetek is mutatják, hogy a könyv milyen sokrétű, mennyi érdekességet tartalmaz.
Szerintem jó támpontot ad eligazodni az internet világában, egy blog létrehozásához és menedzseléséhez, egy nyereményjáték indításához, reklamációk kezeléséhez, egy imázs felépítéséhez, egy honlap, a létrejött márka, cég reklámozásához is. 

A könyvet köszönöm az Athenaeum kiadónak!

Fülszöveg:
Ma már szinte nincs is olyan beszélgetés, amiben ne említenék meg a Facebook, YouTube vagy éppen a lájkolni szavakat. A közösségi média felülete olyannyira mindennapjaink részét képezi, hogy ezen beszélgetünk ismerőseinkkel, nézünk filmeket vagy éppen olvasunk híreket. Mindennapjaink mellett vásárlási szokásainkat is befolyásolják ezek a felületek, vállalkozóként, cégként azonban nem minden esetben a leghatékonyabb módon vagyunk rajtuk jelen.
A közösségi média nagykönyve éppen ezért esettanulmányokon és feladatokon keresztül bevezet a közösségi média minden aktuális kérdéskörébe, az oldalak kiválasztásától a trollok kezelésén át a nyereményjátékokig.

Athenaeum kiadó


288 oldal
recenzió


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék