2013. november 18., hétfő

Interjú a képzelet valóságából egy freelancer íróval?













Ez az interjúm, egy most még alig ismert szerzővel készült, ami remélem hamarosan másként lesz.
Ismerkedjetek meg kelemen Zoltánnal, aki a borzongást hozta el hozzánk 21 novellán keresztül.

Kedves Zoltán, mikor döntött úgy, hogy írásnak adja a fejét? 
Családja biztatta  vagy először gyanakodva fogadta a hírt?

Tiniként kezdtem el írni, olyan tizenkét éves koromban, amikor egyik cserkész vezető (voltam cserkész is) tudva, hogy nagyon szeretek olvasni, kutatni dolgok után, ismeretet gyűjteni, azt tanácsolta, hogy mindabból, amit addig összeolvastam, írjak valamit. Tanácsát megfogadva belekezdtem egy regény megírásába. 
Maga a történet egy időutazó kalózfiúról szólt, aki egy maréknyi mozaikon keresztül képes volt az időben utazni. A történet írása hamar abbamaradt, a kéziratcsonk pedig elveszett. Ezek után úgy tizenhat évesen, már érettebben újból írni kezdtem egy regényt, amit aztán párszor átírtam, és jelenleg kiadás előtt áll. 
Eddig két kiadó is hajlandó lett volna kiadni (Partvonal. Harmat), viszont több mint valószínű szerzői kiadásban fog megjelenni a közeljövőben és egy misztikus fantasy. „Terv trilógia I.: Beowulf Oliver – A Hármasság ajándéka” a címe. 
A szüleim első próbálkozásomról úgy emlékszem nem is tudtak, mivelhogy nem szóltam nekik, és rövid ideig tartott. Másodjára, amikor a már kész regényemről beszéltem nekik, csodálkoztak, meglepődtek, egyszerűen különös volt számukra…

Meséljen önmagáról kicsit nekünk, hogy jobban megismerhessük, mint magánembert 

1986-ban születtem Erdély „kincses városában” Kolozsváron egy szeretetteljes családban. A kolozsvári Brassai Sámuel Elméleti Líceumban érettségiztem, majd a Babeş-Bolyai Tudományegyetemen államvizsgáztam. Mint történész könyvtáros majd pedig fényképész és TV operatőr végeztem. 
Mindig is szerettem olvasni, könyvtárba járni, kedveltem az izgalmas- kalandos dolgokat. Jelenleg többnyire, mint freelancer író és fényképész tevékenykedem.
 Íráskor többnyire John Bunyan, C. S. Lewis, Hans Christian Andersen, Michael Ende, H. G. Wells nyomdokain járok, mesés, fantasztikus, misztikus történeteket alkotok bizonyos esetekben általam létrehozott fényképek megihletése által is, néhol történelemmel, romantikával, teleologikus-filozofikus töltettel. Törekszem mindazon dolgokból, amik vannak az általam művelt műfajokban valami újat létrehozni. Már amennyire lehet…



Első 21 novella címmel jelent meg idén az első könyve. 
Kiknek ajánlaná leginkább? Mely korosztály, nem és mely stílust kedvelő olvasóknak szól?

Az Első 21 novella voltaképpen első és második is. Elsőnek kiadott, de másodiknak megírt könyv. Alig a múlt évben írtam meg olyan négy hónap alatt, azzal a céllal, hogy a már kész regényem előtt megjelenjen, és az olvasóközönség megismerjen… Egy bemutatkozási kötetnek is nevezhető (bár Erdélyben nehezebb vele „bemutatkozni” ugyanis a mesés, fantasztikus, misztikus történetek ott nincsenek annyira elterjedve, sőt egyik író ismerősöm szerint mostohán bánnak velük).  Ezektől eltekintve én mindenkinek szeretettel tudom ajánlani őket. Legfőképpen természetesen azoknak, akik szeretik a fantasy, sci-fi, misztikus történeteket bizonyos esetekben egy kis romantikával, történelemmel, teológikus - filozofikus elemekkel, illetve kedvelik a könnyed, néha elgondolkodtató történeteket. (Mellékesen, a tizenéves korosztályból megeshet, hogy a sorok mögé inkább az érettebbek fognak tudni olvasni…)


A megjelent könyv borítója elég rejtélyes és nem éppen szokványos. Saját ötlet alapján készült?

Akárcsak a kötetemről róla is megoszlanak a vélemények. Érdekes látni azt, hogy kinek mit szuggerál…
Magát a képet a kolozsvári füvészkertbe készítettem ezelőtt olyan öt éve, az egyik novellám megihletője is amúgy, és a kétezer egyes változatú „Quo Vadis” című film egyik jelenete ihlette: Petronius szobrát megcsókolja egy rabszolgalány, aki természetesen szerelmes az íróba…


Különböző történetek, gondolom nem függnek össze. Miért pont 21 novella van benne, és miért nem mondjuk szép kerek szám, mint a húsz vagy harminc?

Legelőszőr egy kerek szám akart lenni. Ötven. Végül csak huszonöt novellát terveztem meg, amiből aztán négyről lemondtam, ugyanis a történetük valahogy gyengének tűnt számomra. Érdekességként a 21-es kötődik is hozzám, ugyanis június 21-én születtem.




Mely írók voltak hatással önre, esetleg a munkásságára is?

Többnyire a kedvenc íróim. Mint például J. Bunyan, H.C. Andersen, C.S. Lewis, M. Ende, H.G. Wells. Valahogy szeretem a klasszikusokat a mesés, fantasztikus, misztikus irodalmon belül. Ezek mellett természetesen klasszikus szépirodalmat is szoktam olvasni. Kortársat viszont nem, csak a szórakoztató szépirodalomból. Az említett írók mellett még megemlítenék néhány magyar írót is, amelyeknek tetszenek az írásai: Wass Albert, Jókai, Kosztolányi, Örkény…

Hogy képzeljük el írás közben? Esténként egy pohár bor felett órákig szöszmötölve ír, javítva és javítva a vélt hibákat, vázlatosan, vagy ami éppen jön, leírja, akár kis cetlikre is a lakásban?

Változó… De többnyire papír előtt. Ihletet azonban bármiből tudok meríteni úgymond. Megesik, hogy megfog valami, egy kép, élettörténet, érdekes esemény és rajtuk keresztül már tudnék is írni valami ötleteset. Szeretem a képzelőerőm használni…


Meséljen a fotózásról,a másik nagy szenvedélyéről is nekünk.

A fényképezést valójában régebbről kezdtem, mint az írást. Szemeimen keresztül, két és fél éves koromban amikortól az első emlékem van… Fényképezőgépet nem tudom, mikor fogtam először a kezembe, de az illető művészeti ág a középiskolában kezdett egyféle képen érdekelni, komolyabban pedig csak pár éve foglalkozom vele. Szabadúszó fotósként többnyire bizonyos rendezvényeken, néha pedig művészi, portréfotózással foglalkozom.   






Miért döntött úgy, hogy ország-világ elé tárja a könyvét, és nem hagyja meg az asztalfióknak? Milyen úton jutott el idáig?

Soha nem gondolkodtam úgy, hogy asztalfióknak vagy magamnak írjak. Szerintem, ha valaki alkot valamit, nem kell, szégyellje. Bátran felvállalhatja, attól eltelítve, hogy azok mellett, akiknek fog tetszeni, lesznek olyanok is, akiknek nem. Az út pedig egyféle képen hosszú volt. Csakis Isten segített közvetlen, közvetett módon. A legnagyobb gondot, számomra talán egy szakképzett korrektor és befektető találása okozta…

Megéri magánúton kiadni a szeretett könyvet?

Még az elején vagyok, így azt tudom mondani, hogy igen. Vannak, akik számára ez egyféle szégyen, alantas, megvető dolog, pedig híres írók is publikáltak magán úton: E.A. Poe, M. Twain, W. Shakespeare, C. Dickens, L. Carroll…
Hogy miként lesz tovább, az elválik, de én szeretnék továbbra is szerzői kiadásban maradni, attól eltekintve, hogy valamely könyvemhez netalán megvásárolok egy kiadói nevet (lett volna erre alkalmam eddig is)…

Mennyi előnye és hátránya van a magánkiadásnak?

Ez nézőpont kérdése is lehet. Szerintem a legnagyobb előny, hogy az összes szerzői jog magánál a szerzőnél marad. Viszont magánkiadás esetében nehezebb a könyv népszerűsítése, terjesztése, olvasóközönség bizalmának elnyerése a művel kapcsolatban…

Meséljen a jövőbeli terveiről is. Fogunk kapni még más novellás köteteket is vagy valami teljesen új műfajban fog újat mutatni nekünk?

Vannak. Ha Isten megsegít 2015-ben, H.C. Andersen 210-ik születésnapi évfordulója alkalmából szeretném megjeleníteni a „Győztesek árnyékában” c. misztikus- fantasy regényem, amely részben a neves dán író személyiségvilágában játszódik, annak közkincsé vált meséit felhasználva és talán II. Margit dán királynő fogja illusztrálni…

E könyvön kívül természetesen tervemben van első regényem kiadása (Beowulf Oliver – A Hármasság ajándéka), újabb novelláskötet…

A könyvről:


Fülszöveg:
„– Képzelődöm. 
– Egyáltalán! Ki tudlak juttatni innen, csak feküdj le az ágyra, és bízd rám magad.” – olvasható Kelemen Zoltán egyik novellájában. A fantasy, sci-fi, misztikus történeteket tartalmazó kötetet kézbe véve az olvasónak is hasonló érzése támad. A tanácsot megfogadva olyan világba látogathat el, amelyben a fantasztikum és a realitás közötti határ összemosódik, amelyben elképesztő egyszerűséggel és magától értetődőséggel zajlanak az olykor megdöbbentő és váratlan események. A szerző alapvető értékeket állít mérlegre, megkérdőjeleződik az élet valósága, fontossága, az ember felsőbbrendű volta, a „normális”. Már pedig ki az, akit ne érdekelne, miként feszíthetőek szét a közhelyek, a megszokottság, és hogy milyen törvények szabják meg a képzelet határait? A novellákra bízva magunkat beléphetünk ebbe a kérdésekre kérdésekkel válaszoló, titokzatos világba, hogy végül sokkal biztosabbak lehessünk bizonytalanságunkban.

Hamarosan recenziót is olvashattok majd róla!

Ahol Zoltánról még többet megtudhattok:
Zoltán Fb oldala:

A fotós Zoltán: 

Rádió riport:

Nemere István véleménye a könyvről:

Egyenlőre a könyv közvetlen az írónál vásárolható meg.
Szerzői áron, dedikálva: 1700Ft+postaköltség 
Hamarosan hazánkban is kapható lesz a boltokban.

ahol a könyv meg is vásárolható:
Bolti ár:
http://bookline.hu/product/home.action?id=126381&type=22&_v=Kelemen_Zoltan_Elso_21_novella http://xantusz.hu/els-21-novella.html Szerzői ár (írói oldal): https://www.facebook.com/akepzeletvalosaga.kz




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék