2016. április 14., csütörtök

Karen Akins Időhurok



Időutazás, színes, látványos borító, feltűnő fülszöveg. 
Mi kellhet ennél több?
Gondoltam ez az én olvasmányom lesz.
Eszembe juthatott volna, hogy már a mások által nagyon favorizált, Az időutazó felesége sem jött be kellőképpen.
Ráadásul a könyv besorolása nem igazán az én korosztályomba tartozik.
De nem szegte kedvem, gondolkodás nélkül belevetettem magam az olvasásba. Végül nem is a korosztályi különbség miatt nem lett kedvenc, hanem teljesen más okokból kifolyólag. 

Úgy éreztem magam az olvasás közben, mint egy időutazó, akit elküldenek egy küldetésre, mindeközben teljesen homályban hagyják, hogy hová kell mennie, mit kell csinálnia, mikor jöhet haza, mikor ér a végére a küldetésnek... 
Egyszerűen bedobtak a mély vízbe úgy, hogy nem tudok úszni és mentőkötelem vagy övem sincs. Kissé fuldoklom. Aztán néha dobnak felém egy-két kis kavicsot, ingerkedve,  hátha elérem és kimenekülök. 
Kevésbé szóvirágosan jellemezve, sokszor elvesztem a könyvben, nem is kicsit. Néhol túl lassan és későn adagolja az írónő a történet kertének szálait, a körülményeket. Néhol pedig dömpingben zúdítja ránk és azt sem tudjuk, mire figyeljünk, mely dolog a fontos, mely kevésbé. Ez mellé kapjuk ugye az időben utazást, aztán a múlt szálait. A végén szépen össze van minden fésülve és megérthetővé válik. De addig is számtalanszor lapoztam és lapoztam vissza, 
Ráadásul több, apróbb részletben olvastam és így teljesen szétesett a fejemben minden, nehéz volt összerakosgatni. Ezért talán felületesebben is bújtam a könyvet, mint máskor.
Nem teljesen a történet hibájának rovom fel, hogy nem értettem az összefüggéseket mindig, nem voltam vevő az utalásokra és így nem kötöttünk közeli barátságot a történettel. Bennem is volt hiba. 

A karakterek értékelhetőek, még ha zavaros is sokszor a körülmény.
Bree-t szerettem következetessége, nagyszájúsága és önfejűsége miatt. Belevaló, igazi "tökös", vad főszereplő. 
Nem kesereg, nem kér a megmentésből, hanem ha kell,  káromkodik, ha kell, verekedik vagy nyúlcipőt vesz fel.
Néhol túl csajos is volt és tinis számomra, de ez tényleg csak a korkülönbségünknek tudható be.
Szerethető, félthető és kacagni is tudunk rajta. Nem nyávog, bár élcelődik. Ironikus, ugyanakkor használja a fejét is néha.
Finn annyira nem lopta még a szívembe magát. Aranyos, kedves, de tartottam végig tőle. mintha bármelyik pillanatban tudna egy kellemetlenebb dolgot cselekedni Bree számlájára. Hogy is írjam? Talán az a helyes kifejezés, hogy túl jó ahhoz, hogy igaz legyen.
Kettőjük kémiája alakulóban. Nem túl sok és nem túl kevés.
Tetszett, ahogy lassan haladnak, változnak együtt. A sok körülmény, ami megteremtődik számukra, elvarázsolt. Ahogy éltek is vele.
A mellékszereplőkről olvastam volna még többet. Gondolom lesz még alkalmam rá a sorozat folytatásában. Van, aki kellőképpen magára irányította a figyelmem, van benne potenciál...

Rengeteg szót írtam fel a könyv olvasása közben jegyzetelésképpen. Csak pár a füzetkémből:
Bongás, repülő tehén, iskola keretein belüli időugrás, vonatos utazás, segítő ketyere, mobil autó, chip...
Mind olyan dolgok, amik igazán érdekessé teszik az amúgy már elégszer ismételt időutazást.
Az iskola nagyon jó keretet ad a történetnek, szívesen olvastam volna még róla többet. 
A világ felépítése alakul. Néhol kicsit logikátlan vagy én nem láttam át kellően, de nem rossz. Szánhatott volna az írónő arra is több időt, teret!
A fordulatok jelentőségteljesek és abszolúte nem mindig kiszámíthatóak, ez felüdülés számomra.
A lendületességet is felróhatom a pozitív oldal számlájára.
A nyelvezet, szleng, humor szintén a helyén volt.
Amit nem tudtam hová tenni, az a halászlé. Egy kód akar lenni? Hogy kerül a könyvbe, hisz oda nem illő. Félrefordítás? Tisztelgés a fordító hazája számára?

Az ötletek nagyon jók. 
Időugró iskola...és ezért is ajánlanám mindenkinek! 
Nekem eszembe sem jutott volna így nyúlni ehhez a témához, egyediséget kölcsönözve neki.
Vannak hibái. De nem eget rengetőek. Semmi olyan, amin ne lehetne felülemelkedni.
Szórakoztató, vicces, könnyed, ugyanakkor érdekes témát választott, egyedi látásmóddal kombinálva. 
Az írónő stílusa pedig friss, üde.

A könyvet köszönöm a Gabo kiadónak!

Fülszöveg:
A tizenhat éves Bree Bennis olyan iskolába jár, ahol az időutazás kötelező tantárgy, és szó szerint veszik a történelmi kirándulásokat. Miután háromszor is kudarcot vall a XXI. századba tett félévi küldetésén, mert véletlenül túszul ejt egy fiút, már az ösztöndíja forog kockán. 
Amikor visszaszökik a múltba, hogy hallgatásra bírja a fiút, nem megy elég messzire: Finn közben három évvel idősebb lett, ráadásul meg van róla győződve, hogy szerelmesek egymásba Bree-vel, vagyis a lány jövőbeli énjével, aki közel sem tartja olyan elviselhetetlennek. Még tovább bonyolódik a helyzet, amikor Bree akaratán kívül magával viszi Finnt a XXIII. századba, majd rájön, hogy valaki üldözi, aki nem csak őt akarja tönkretenni, hanem a múltat, a jelent és a jövőt is.


Idézet: 
– Hé! Egy kicsi tehenet láttam elrepülni az ablakod előtt ma reggel. Egy tehenet! 
– Pegamúnak hívják őket. Biztos valakié volt. Hírhedt szabadulóművészek. 
– Én is akarok egy pegamút. 
– Nem fogsz kapni. 


328 oldal
Gabo kiadó: http://www.gabo.hu
FordítottaHeinisch Mónika

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék