2015. április 7., kedd

Interjúm következő alanya


Könyvet ír, illusztrál és képregényeket is rajzol! Na ki lehet a következő interjúalanyom, aki ilyen sokrétű?

Hát Lakatos István, aki a Lencsilány, a Dobozváros és az Óraverzum szerzője.
Köszönöm neki, hogy vállalta a kérdéseim özönét.



- Mit csinál Lakatos István civilben, mikor nem illusztrál vagy ír, esetleg képregényezik?
Egy hónapja végre van civil munkám és az most sokkal fontosabb, mint a rajzolgatás. Amúgy sorozatokat nézek és olvasok.

- Mi a feladata egy illusztrátornak egyáltalán? Kell hozzá előképzettség? Tanulni lehet ezt valahol?
A rajzoláshoz nem árt némi előképzettség, bár nekem nincs. Az illusztrálás azonban nem egyenlő a rajzolással, mert dramaturgiai érzés is szükséges hozzá, továbbá az, hogy az illusztrátor egyáltalán felismerje, alkalmas-e egy szöveg illusztrálására? Hangulatban, stílusban passzol-e a történethez? Több olyan illusztrált magyar könyv is van, amiben a rajzok tönkreteszik a könyvet. Lehet, hogy önmagukban jól néznek ki, de közük sincs, rosszabb esetben meghamisítják a szöveget.

- Mennyire igaz az a hír, hogy ön nem tanult sosem rajzolni?Adott tehetség vagy azért kicsit képezte is magát?
Nem tanultam. Menet közben képezgetem magam, de sokszor el kell fogadnom, hogy bizonyos dolgokat soha nem tudok megtanulni, mert egyszerűen kevés vagyok hozzájuk. Ami megy, azokból próbálom kihozni a legtöbbet, legalábbis a jelenlegi szintemen. Remélem, fogok még fejlődni.

- Illusztrátorként milyen eszközökkel dolgozik legszívesebben?
Mártogatós tollal, tussal, akvarellel, de mostanában áttértem a filctollra. Igyekszem kicsit máshogyan rajzolni, mint eddig, mert már nagyon unom a rajzaimat.

- Ön képregényeket is készít.Mitől lesz egy képregény jó?Manapság menyire tud érvényesülni ez a műfaj? Nincs még leáldozóban a csillaga?
Magyarországon semennyire és soha nem is fog. Az a csillag máshol ragyog, sőt, cseppet sem alsóbbrendűbb, mint egy regény, és a képregények között is úgyanúgy vannak szemetek és remekművek. Én is akarok még képregényt csinálni, de egyelőre még nem tudom, hogyan és kinek. A Lencsilány második részét is meg akarom csinálni és van még egy-két konkrét tervem, remélem, egyszer megvalósulhatnak. 



- Elsősorban írónak vagy illusztrátornak tartja önmagát?
Inkább illusztrátornak. Bár egyre inkább azt látom, hogy ha szívesen, örömmel akarok illusztrálni, akkor magamnak kell megírni a történetet is hozzá. Írónak majd csak öt könyv után nevezném magam.

- A képregények után hogy jött a könyvírás gondolata?
Véletlenül. A két évente megrendezett Aranyvackor gyerekirodalmi pályázaton író-illusztrátor párosokat keresnek és amikor annak idején neveztem, nem sikerült írót találnom, így blöffből írtam három fejezetet. Nem akartam folytatni, végül úgy alakult, hogy azon kaptam magam, hogy meg kell írnom egy regényt. Illetve az is félreértés volt, mert a kiadó képeskönyvre számított, én pedig azt hittem, regényt kell írnom. Végül azt mondták, oké, akkor legyen az. Így lett a Dobozváros.



- Mely művére a legbüszkébb?
A sajátjaimra. Persze nem tökéletesek, egy csomó mindent ma máshogy csinálnék, de így van ez rendjén.

- Sok díjat tudhat már a háta mögött illusztrátorként, képregény rajzolóként és íróként is. Melyik lenne az a díj, aminek a legjobban örülne most?
Nem díjakért csinálom, szóval nincs ilyen. Inkább vegyék meg a könyveimet az emberek, olvassák, szeressék vagy ne szeressék. 

- Szívvel, lélekkel rajzol/ír. Nem fél ettől a nagy kitárulkozástól? Hogy kihasználják?Bántják?
Nem. Illetve: illusztrálni nagy szívás anyagilag, akár össze is csaphatnám, rajzolhatnám mindig ugyanazt (ahogy azt egyesek teszik is), kevesebb munkával is felvehetném a honoráriumomat. De utálnám magam, ha vacak munkát adnék le. Ezért is döntöttem úgy, hogy most már elsősorban csak a saját könyveimet illusztrálom. Csak akkor fogok kivételt tenni, ha nagyon szeretem a könyvet, például bizonyos klasszikusok esetén.

- Az alkotáshoz mi a legfontosabb önnek? Hogy képzeljük el rajzolás vagy írás közben?Csend, nyugalom, előre eltervezett fejezetek vagy megrajzolandók? Vagy spontán, zeneszóval?
Írás közben csendre van szükségem, de rajzolás közben filmzenéket szoktam hallgatni. 

- Sokszor előjön önnel kapcsolatban Tim Burton. Nem unja még az örökös hasonlítgatást?
Dehogynem. Bár szerintem azt már magam mögött hagytam és azért az olvasóknak sajnos mindig kell valami hasonlítási alap, hogy a megfelelő skatulyába tehessék az embert.



- Kedvenc írója, könyve, képregénye, illusztrációja, festménye?

Mostanában Dickens a legnagyobb kedvenc íróm és mostanában fedeztem fel magamnak Robert E. Howardot. 
Kedvenc könyvem általában nincs, meghatározó olvasmányélményeim vannak. 
Legutóbb a Dűne volt ilyen, amit tizenvalahány év után tavaly újraolvastam, illetve Neil Gaiman Szerencsére a tej című könyve. Ezt Skottie Young illusztrálta, akinek nagyon szeretem a rajzait. De az elmúlt fél évben nem nagyon megy az olvasás, a legtöbb könyvet megunom és leteszem.










Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék