2011. augusztus 8., hétfő

Olvasás 7 hete -hatodik hét

Olvasás 7 hete -hatodik hét

Nézzük csak a mostani témákat.
Talán az utolsó téma az ami a legszimpatikusabb számomra.Bár lehet,hogy mindegyikhez írok végül pár sort.:)

Klasszikusok kontra kortárs irodalom
Magyar kontra külföldi irodalom, avagy miért félünk egy-egy magyar/külföldi író művétől?
Regények kontra novellák: Ön melyiket preferálja? Miért? Olvas-e novellákat?
Az iskolai irodalomórák bátorítanak vagy tántorítanak? Miért olvasnak egyre kevesebbet a fiatalok? Ön mit olvastatna az ifjúsággal?

Az iskolai irodalomórák és a rémes,rettegett kötelező olvasmányok!

Nem is olyan régen,írtam is erről a témáról a blogomon egy rövid kis elemzést:
http://adrikonyvmoly.blogspot.com/2011/04/kotelezo-olvasmanyok.html

Én szerettem már általános suliba is az irodalomórákat,bár nem az akkori tanáromnak köszönhetően.
Szerettem a költőket,a verseket,a rövid és hosszabb olvasmányokat is.
Magától alakult így ki nálam szerencsésen.
Viszont egy rossz tanár alaposan el tudja venni az ember kedvét az óráitól és ezáltal a könyvektől,olvasástól is.
A kötelezőeket szerettem mindig is,rajtam nem fogtak ki.
Viszont nagy csalódás volt,mikor nagy lelkesen megírt olvasónaplómat félre dobta a tanerő.Lehet hogy később elolvasta,talán még egy "láttam"-ot is kaptunk rá,de ennyi.
Sajnáltam hogy nem lett megbeszélve egy-egy kötelező.Esetleg ha valaki nem értett valamit a könyvvel kapcsolatban,azzal mi van?
Így nem volt sok értelme ezeket a könyveket elolvasni.Sok ember el is felejtette őket így.Másolni,átírni más olvasónaplójáról is le lehetett.Még elolvasni sem kellett.
És amin még ki vagyok akadva,az az "olvassunk" el gyorsan a kötelezőt,de rövidített változatban!
Eleve szentségtörés azokat a könyveket kiadni!!!
Úgyhogy én bevezetném az olvasónapló helyett a személyes megbeszélését a könyvnek.
Ezzel nem elriasztanák a tanárok az olvasástól a diákokat,hanem esetleg felkeltenék a kíváncsiságát annak is,aki nem olvasta végül el.
Kicsit megreformálni sem ártana a kötelezők sorát.Sok könyv fontos,de rossz időben van elolvastatva a gyerekekkel.Lehetne egy-egy új,mostani könyvet is bele venni.

Elsőbe csak egy rövid kis olvasmányt adnék fel év végén a gyerekeknek,egy népmesét,vagy egy tanmesét.
Második évben,egy pár oldalas kis történetet,ami könnyen emészthető(Vuk,Süsü,Pom-Pom,Ho-ho-horgász)
Harmadikban lehetne már több könyv közül választani(Tüskevár,Két Lotti,Nyár a szigeten,Vau,Nyau...).
Negyedikben is egy könyv maradna,de az már kicsit komolyabb(Kis herceg,Kincskereső kis ködmön,Pál utcai fiúk,Harry Potter)
Ötödikben még tovább komolyodna a könyvek témája és két könyv lehetne(itt vezetném be a nehezebb,hosszabb olvasmányok felé a gyerekeket)
És egyre nehezebb témájú és vastagabb könyvekkel folytatnám minden évben.
Viszont a választhatóság fontos szerintem.Legyen a régi kötelezők közül és az új,modern könyvek közül választani.Legyenek kifejezetten fiús és lányos olvasmányok is.

Sok nagyon jó írónk van,aki mellőzve van.Legyen szó kortárs vagy azért régebbi írókról is.
Lehetne bővíteni a régi olvasmányok listáját.(Csukás,Szabó,Nógrádi,Janikovszky...).

Klasszikus vagy kortárs irodalom?
Az igazat megvallva én kicsit tartok a kortárs írók műveitől.
Eléggé nehezen veszek kézbe egy-egy új könyvet.Méghozzá a magyar kortárs írók könyveit olvasom el a legnehezebben.
(Szívesen veszek pár igazán jó kortárs irodalom ajánlást tőletek.)
Félig meg is válaszoltam a következő kérdést is,hogy magyar írók vagy külföldi?
Inkább a külföldi írók könyveit részesítem előnyben.Ami igen helytelen.
Mindig meg is fogadom,hogy több magyar könyvet olvasok el idén,de rendszerint pár könyvig jutok csak el.
Tudom rosszul teszem,mert a magyar kultúrát kellene inkább támogatni,mint a sok külföldi író könyvét.De így alakult nálam valamiért.
Ezúton megfogadom,hogy több magyar író könyvét olvasom el és lesz benne kortárs is!:)




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Címkék